Man Parrish - Man Parrish


Man Parrish - Man Parrish
Format: LP
Stil: Electro
Label: TMC
http://www.discogs.com/Man-Parrish-Man-Parrish/release/309989

A1  Hip Hop, Be Bop (Don't Stop)
A2  In The Beginning
A3  Man Made
A4  Together Again
A5  Hip Hop, Be Bop (Part 2)
B1  Six Simple Synthesizers
B2  Techno Trax
B3  Street Clap
B4  Heatstroke


Det här är en klassiker i ordets rätta bemärkelse. Från detta analogstinna album härstammar genres som electro och techno.  Debuten Hip Hop, Be Bop (Don't stop) kom 1983 och revolutionerade hip hopen och inspirerade musikaliskt framförallt breakdanskulturen.

Har har samarbetat med artister som Michael Jackson, Afrika Bambaataa och Village People. Även om Man som person aldrig riktigt steg fram i strålkastarljuset anses han vara en av USAs viktigaste personer gällande elektronisk dansmusik.

Albumet är proppat med analoga synthljud, primitiva trummaskiner och vocodereffekter. Eftersom jag älskar vocodade robotröster får jag verkligen valuta för pengarna. Flera av låtarna fungerar än idag; Man Made och Six simple synthezeisers skulle nära på kunna vara producerade idag av någon nostalgisk electro-clashare. En skiva som ännu inspirerar.

Mitt exemplar hittade jag på butiken Vinylium för 125 kronor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0