Hurriganes - Stranded in the jungle



Hurriganes - Stranded in the jungle
Format: LP
Stil: Rock'n'roll
Label: Sonet

A1  Son of Falcon Eddie
A2  Deadline
A3  Ruby Baby
A4  Can't come home
A5  Love potion number 9
A6  Seventh sky
A7  Money

B1  Muskogee
B2  Shanandoah
B3  Burn
B4  Until I settle down
B5  Honey, I'm leaving


Det finska bandet Hurriganes släppte albumet Stranded in the jungle 1978. Varför jag köpte det, blott tio år gammal minns jag inte längre. Troligtvis hade jag blivit tipsad av någon släkting om att det var bra rockmusik, de visste ju att jag diggade Burken och Rockfolket. Troligtvis spelade det coola omslaget med ett krashat flygplan i djungeln in. Baksidan visar samma vy, fanns ett antal år senare då planet förfallit till en gammal rosthög och planets besättning är skelett.

För en vecka sedan bläddrade jag förbi skivan av en slump och fick infallet att sätta på den. Måste vara minst tjugo år sedan sist. Till min förvåning upptäckte jag att låtarna fortfarande fanns inpräglade i ryggmärgen. Efter några takter visste jag precis vad som skull följa. Dessutom är det väldigt bra musik, trots att Remu Aaltonens engelska är riktigt kass. Men rösten är bra och han är en grym trummis som får det enkla att svänga.

Favoriten på skivan är en cover på Clovers gamla sång Love potion number 9, men även egna låten Can't come home är riktigt, riktigt bra. Jämn skiva utan magplask om man gillar skitig rock'nroll med finsk själ... och varför skulle man inte gilla det?

http://www.hurriganes.se/


Kommentarer
Postat av: Z68

ha ha -gammalt inlägg, men jag har ungefär samma minnen till detta band. Just att någon tipsade om "bra rock-musik" och jag lyssnade lite på de, inspelade på kassett ca 10-11 år gammal(också född 1968). minns inte mycket nu, men hörde någon låt på 90 talet och den kände jag igen.

2010-09-21 @ 09:16:18
URL: http://backinblack.bloggplatsen.se/
Postat av: Niclas

Vår granne hade den här plattan på 70-talet. Vi var väl kring 10 år och var tokiga i det dfär störtande plan-ljudet i introt till någon låt. Hurriganes och Jerry Williams var bland det fränaste som fanns till vi upptäckte Iron Maiden och Black Sabbath.

2010-10-16 @ 18:30:16
Postat av: Niclas

Annat fränt motorljudsintron vi gillade var Shangri-Las Leader of the pack

2010-10-16 @ 18:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0