Njurmännen - She's a fucker



Njurmännen - She's a fucker

Format: 7"
Stil: Råsynth
Label: Bauta Records
http://www.discogs.com/Njurm%C3%A4nnen-Shes-A-Fucker-Chinese-Junkies/release/252373

She's a fucker
Chinese junkies


Njurmännen började sin historia i Linköping någon gång 1983 -84. 1984 släpptes kasseten Vem är Paul? och sedan dess var stenen i rullning. Efter diverse kassetter släppte de singeln She's a fucker 1987.

Njurmännen är ett band som inte räds att experimentera med både ljud och musikaliska infall. I det ljuset kan man nog säga att låten She's a fucker är en rätt hittig låt för att vara av Njurmännen. Framförallt gillar jag sången på låten som är väldigt soulig. I övrigt bygger låten på en ganska enkel men effektiv bas-slinga som driver låten framåt. Ljudet är rått lite ruffigt, precis som man vill ha det i en äkta råsynth-låt.

Chinese junkies är ett flummigare nummer med en gnisslande gitarr som känns lite onödig. Mer roliga ljud än bra låt.

Njurmännen har fortsatt vara verksamma sedan 80-talet och dyker än idag upp i olika projekt, antingen som Njurmännen eller som Rotten Beak som de kallade sig senare i karriären.

De är ganska populära bland samlare och deras gamla skivor brukar vara rätt eftersökta. Därför var jag rätt nöjd när jag bärgade hem mitt exemplar från Tradera för 145 kronor.

Allt du vill veta om Njurmännen
http://www.njur.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0