Ipred gör mig ledsen

Så trist att en sådan här lag tvingas fram av pengagiraga musikbolag.

Önskar att de stora skivbolagen hade en lite mer självkritisk inställning till varför de säljer allt mindre skivor och att deras ställning är hotad. Själv är jag en flitig musikköpare som faktiskt älskar att ha både CD-skivor och vinlyler hemma i bokhyllan. Men jag har även använt internet flitigt och laddat ner musik för att "smaka" på den och kunna hitta nya favoriter. Det jag verkligen tyckt om har jag sedan gått och betalat för och införlivat i musiksamlingen.

Men rätt många gånger tar det emot att köpa en skiva, famförallt om det är hippa artister på något jättebolag. För ofta betalar jag väldigt dyra pengar och får väldigt få bra låtar. För hur många skivor försöker inte sälja ett album med en massa skit och en radiohit. Hiten är producerad och skriven av demonproducenter och de hippaste låtskrivarna, medan resten av materialet är ihopsatt från skivbolagets jättehög med mediokra låtar, som dessutom får produceras av någon ljudtekniper prao. Så det är lätt att bli beviken när man betalat 200 kronor för en bra låt och ca 15 skitlåtar.

Förr i tiden hade jag kunnat nöja mig med att köpa singeln, men produceras knappt längre eftersom den ansågs för olönsam. Näe, det är 200 eller inget som gäller, oavsett kvalitet.

En annan konstig detalj. Skivorna bli allt billigare att producera. Banden hyr inga dyra studios och spelar i princip in allt hemma eller i repstudion. Själva plastiten har alltid varit billig och vinstmarginalerna per producerad skiva torde ha minskat över åren. Synd att det sällan märks på skivpriset.

Näe, det var länge sedan det producerades klassiska album som Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Pet Sounds, Billion dollar babies eller varför inte Thriller. Helgjutna album utan utfyllnad och konstigheter. Kanske inte så konstigt att ungdomarna idag inte är så intresserade att betala för musik, de har nog aldrig upplevt att ett liknande album släppts under deras levnad. Så hur ska de kunna veta att det faktiskt finns skivor som det är värt att betala för.

Kanske skulle skivbolagen ha en chans om de styrdes av musikälskare som ville sälja och sprida musik, men nu verkar de styras av giriga pengaälskare som bara är intresserad att tjäna så mycket på sina köpare som möjligt. Tack och lov kommer dessa bolag ändå inte att ha någon betydelse i framtiden. Banden kan genom internet ändå nå sin publik och sälja sina skivor själva utan giriga mellanhänder. Låt bolagen falla, musiken kommer att bestå.

Till sist en hälsning till alla stora musikbolag som jagar fildelare. Det går inte att hota sig till kunder. Jag har gett er  en massa pengar genom åren, men fortsätter ni med dessa maffiametoder kommer jag inte att köpa en enda produkt till från er i framtiden. Däremot kommer jag att fortsätta köpa skivor direkt från artiser och från alla småbolag där ute som ger ut musik för att de älskar den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0