Varför jag föredrar vinyl

Nu kommer jag säkert att bli anklagad för att vara gammalmodig och en bakåtsträvare. Men vinylskivor är i mitt tycke sexigare än cd, dvd och andra nyare format som mp3.

Ett album i storleken 12" med ett vackert, genomtänkt omslag kan vara som ett litet konstverk. Ett cd-omslag kommer på grund av sin ringa storlek inte ens i närheten och kan inte ens mäta sig med en 7"-singel. Omslag är en av anledningarna till att det är mycket roligare att samla vinyl än cd.

En annan sak som jag tycker är en fördel är den mer begränsade speltiden. Många cd-skivor har alldeles för många utfyllnadslåtar som drar ner helhetsintrycket. På vinyl är dom låtarna oftast bortgallrade.

Ytterligare något som är charmigt med vinyl är singlarna. Det finns förvisso så kallade cd-singlar också, men det känns som om cd:n i princip dödade singeln. Väldigt få artister släpper singlar idag till skillnad från förr när i princip alla släppte singlar på vinyl. Förr kunde man investera i ett one-hit-wonder genom att köpa just den låten på singel, medan man nu ofta måste köpa en full-längds cd för att få tag på den där enskilda låten.

Till sist vill jag bara säga att även om jag njuter mest av vinylformatet så är jag långt ifrån purist. Jag har trots detta fler cd-skivor i samlingen än vinyler och jag är en flitig nedladdare av mp3-filer på nätet. Denna blogg kommer dock att fokusera på vinyler.

Är du nyfiken på mitt övriga musiksamlande, konserter och annat kan ni kolla in min andra blogg: Johans Blandband.
http://johansblandband.blogg.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0