Arthur Brown - The crazy world of Arthur Brown



Arthur Brown - The crazy world of Arthur Brown

Format: LP
Label: Track record
http://www.discogs.com/release/1344529

A1  Prelude-Nightmare

A2  Fanfare-Fire Poem 

A3  Fire

A4  Come And Buy

A5  Time/Confusion

B1  I Put A Spell On You

B2  Spontaneous Apple Creation

B3  Rest Cure

B4  I've Got Money

B5  Child Of My Kingdom


En klassiker som släpptes 1968 (samma år som jag föddes). Mest känd för låten Fire som samplas och görs covers på av många band som är aktiva idag (Prodigy, Die Krupps m.fl.) Det var också den låten som fick mig intresserad av detta flummiga band som verkligen kamade ut ett rockigt sound ur Hammond-orgeln. Ett sound som även känns igen från exempelvis Deep Purple.

När jag började leta efter detta album trodde jag att det skulle ta en stund att hitta, men redan på första försöket hittade jag den på Tradera. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för den, men det var inte mycket mer än 50 kronor. Mitt exemplar är inte i mint-condition. Skivan är spelad några gånger (inga synliga repor) och konvolutet är lite slitet i kanten och limningen på ena sidan har släppt. Men för 50 kronor kan man inte kräva perfektion på en skiva med 40 år på nacken.

Älskar soundet på skivan och låten Fire hamnar högt på listan över alla tiders favoritlåtar. Även versionen av I put a spell on you är fantastisk. Gillar du psykadelisk rock och hammondorgel har den en given plats i din skivsamling.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0