Helsingegrabbarne - Helsingegrabbarne


Helsingegrabbarne - Helsingegrabbarne
Format
: 7" EP
Stil: Diverse
Label: Mamma
http://www.punktipset.se/band.asp?id=161&bID=800

A1  Hälsingegrabbarne
A2  Punk är inte längre så nytt
B1  Min rymdraket
B2  Jag längtar hem till röda stugan

Detta är ännu en skiva från gävlebolaget Mamma. Den här släpptes 1984 och är svår att definera. Landsortshumor och musik som spretar mellan pop, dragspelsmusik och synthpop. Inledande Hälsingegrabbarna är en lokalpatriotisk reggaelåt om fördelarna med Hälsingland kontra den stora världen utanför (Örebro och Uppsala). Låten Punk är inte längre så nytt handlar om att det inte är så lätt att fortsätta vara punkare när man blir äldre. Låten blir riktigt bisarr eftersom den musikaliskt låter som en jazzig evergreen.

Min personliga favorit är den naiva Min rymdraket som är en charmig synthpop/new wave låt. Som sagt så kastar sig låtarna mellan musikaliska ytterligheter. Därför är det väl någon form av logik att avslutande Jag längtar hem till röda stugan framförs som en vals och pastish på artister som Snoddas och Arne "Rosen" Qvick.

Mer charmig än bra eftersom musikalisk humor inte riktigt är min kopp te. Men tillbringar man en helg i Bollnäs kan den nog vara helt rätt.

Hittade mitt exemplar på Tradera för en femtiolapp. Finns insert med texter och annat trams.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0