S-Express - Theme from S-Express



S-Express - Theme from S-Express

Format: 7"
Stil: Acid house
Label: Rhythm King Records
http://www.discogs.com/SExpress-Theme-From-S-Express/release/44364

Theme from S-Express
The trip (microdot house mix)


Acid house-klassiker från 1988 producerad av Mark Moore. Tack vare denna låt kröp acid house upp ur undejorden och placerade sig högst upp på listorna. Nu följde rave-kultur och second summer of love.

Personligen tycker jag att  den här låten och genren räddade  slutet av 80-talet från musikalisk död. I övrigt var det bara power-ballader och annan svulstig, sönderproducerad pop. Äntligen kom det något som kändes nytt och som verkade lite farligt med hemliga jättefester och drogromantik. Dessutom blev jag kär i soundet från de knorriga och pulserande basgångar som skapades med bassynthen TB-303 från Roland.

För egen del blev det aldrig några raves eller droger. Dock hördes den här låten hela vägen till Gävle, där jag då bodde, där den gav extra energi till dansgolvet på Wictoria. Minns att jag och en kompis brukade dansa en vild dans till denna som innefattade höga bensparkar och annat konstigt. En grym låt som gav massor av energi och skapade röj på dansgolv. Ljuva minnen.

Mitt exemplar hittades i en fyndback på Mynt & Musik för en femma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0