Dance or Die - Dance or die


(Överenstämmer inte med mitt skivomslag som är rött och svart.)

Dance or Die - Dance or die

Format: 12" Mini album
Stil: EBM
Label: Machinery Records
http://www.discogs.com/Dance-Or-Die-Dance-Or-Die/release/568099

A1  Lips like cherry cream
A2  Candy jungle
B1  Dance or die
B2  Move
B3  Damn it


Dance or dies sjävbetitlade minialbum var första släppet på tyska bolaget Machinery Records. Machinery Records bildades av Jor 1989 i Berlin. Bolaget, som även hade bandet And One under sitt tak, skulle bli betydelsefullt bland annat för att sprida elektronisk musik till östtyskland efter murens fall.

Dance or Dies sound är mörkt och tungt. Tyngden i musiken accentueras ytterligare av sångaren Gary Wagners mörka domedagsröst. Trots all tyngd och mörker är det ändå i grunden dansmusik  som gör sig väldigt bra på det elektroniska dansgolvet.

En favorit på skivan är Candy Jungle som påminner rätt mycket om tidiga A Split Second. Monoton bas-slinga, smattrande pukor och bombastiska synthar. Låten Dance or die är en klassiker med sin lite ovanliga kyrkorgel som ljuder genom hela låten. Lite som om Bach gjort techno. Den låten passar nog ghotarna lika bra som syntharna. Överhuvudtaget en väldigt bra skiva utan något bottennapp.

Mitt exemlpar fick jag tag på under en skivmässa. Minns inte exakt vad jag betalade för den, men tror det var kring 150 kronor.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0