X-Marks the Pedwalk - Freaks



X-Marks the Pedwalk - Freaks
Format: LP
Stil: Industri, EBM
Label: Zoth Ommog
http://www.discogs.com/X-Marks-The-Pedwalk-Freaks/release/267630

A1  Abattoir

A2  Zest

A3  Repression

A4  Swastika

A5  Express My Sentiments Exactly

B1  The Shot

B2  Helpless

B3  Battered Babies

B4  Church For Snow White

B5  Epilogue: Desert In Dawn


1987 skapade André Schmechta och kompisen Jörg Böhme bandet Scarecrow och började få uppmärksamhet i tyskland. De signades till bolaget Technodrome International och släppte en 12". En av medarbetarna på skivbolaget ville starta eget bolag och ta med sig Scarecrow. Fast då blev de tvugna att byta namn på bandet på grund av kontraktet med Technodrome. På så sätt ombildades Scarecrow till X-Marks the Pedwalk och hamnade på det nystartade bolaget Zoth Ommog.

Albumet Freaks släpptes 1991 och innehåller bland annat bandets enda större hit Abattoir. Soundet låter som en korsning av Front 242 och Skinny Puppy; hårt, industriellt men också med dramatiska, filmiska inslag.

Min favorit på skivan är hitten Abattoir som funkar riktigt bra. Repression är en annan favorit där de fått ihop det bra med en väldigt enkel bas och diverse samplingar från (vad jag tror är) olika tal om frihet/förtryck. Änven låten Battered Babies är en av favoriterna. I övrigt tycker jag skivan är rätt ojämn och bitvis lite flummig i ljudbilden. Definitivt en skiva som kräver lite av lyssnaren och som kräver rätt humör för att fungera.

Mitt exemplar köptes via Tradera för 66 kronor.


Kommentarer
Postat av: Nathy

Sv: Jaa jag gillar den riktigt mycket faktiskt. Man verkligen fastnar i den när man läser:)

2009-04-27 @ 11:34:35
URL: http://nathydemecho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0