Cherry Vanilla - The Punk


Cherry Vanilla - The Punk

Format: 7"
Stil: New wave, Punk
Label: RCA
http://www.discogs.com/Cherry-Vanilla-The-Punk/release/1960875

The Punk
Foxy Bitch


Det finns några människor som har förmågan att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt och bli en del av en scen, en era nästan bara genom att vara där. Amerikanskan Kathy Dorritie verkar ha varit en sån person. Genom umgänge med Andy Warhol blev hon skådespelare i hans pjäs Pork och innan dess hade hon arbetat som publicist för David Bowie.

1976 startade hon ett punkband i New York och började kalla sig för Cherry Vanilla. Hon gjorde intryck på brittiske managern Miles Copeland som lockade över henne till London för att bli en del av punkscenen där. Hennes band i England bestod bland annat av Miles bror Stewart Copeland och Gordon "Sting" Sumner som senare skulle bilda bandet Police.

Debutsingeln The Punk från 1977 är riktigt bra och har en något självironisk bild av vad en "Punk" är för något. Låten är väl egentligen mer åt New-wave än punk, och har ett typiskt New York-sound. Jag blev jätte nyfiken på på att få veta mer om personen bakom The first Lady of Punk och vill definitivt komma över ett exemplar av hennes självbiografi Lick me! som släpptes nyligen.

Fick tag på mitt exemplar av The Punk på Tradera och betalade 36 kronor för den.


Kommentarer
Postat av: Z68

Just det den där...jag hittade denna + en annan utgåva från någon på Tradera förr-förra året. Kände samma att det var konstigt man inte hört mer om henne innan, för när jag köpte skivor osv tidigt 80 tal såg jag aldrig denna och inga kompisar hade den..

2010-10-05 @ 09:37:29
URL: http://backinblack.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0