Quasimodo Jones - Robots & rebels


Quasimodo Jones - Robots & rebels
Format
: 2 x LP
Stil: Electro, rock
Label: Shitkatapult
http://www.discogs.com/Quasimodo-Jones-Robots-Rebels/release/924145

A1 Love commando
A2 Dressed for sick sex
B1 Why kill time when you can kill yourself
B2 Kansas
B3 Cannibal woman
C1 The ballad of Quasimodo Jones
C2 Rock'n'roll dream
C3 Bad cock good cock
D1 Mixed abuse
D2 Somebody stop me before I kill again
D3 Trailor trash Tracy

Jag upptäckte denna skiva genom att jag läste en gammal artikel i Zero. Kombinationen sliten, tatuerad rockare och Håkan Lidbo var allt för spännande för att jag skulle kunna låta bli att göra efterforskningar. Visst har det gjorts korsbefruktningar mellan rock och electro tidigare, men Quasimodo Jones har ändå lyckats hitta en alldeles egen ljudvärld inom detta. Håkan Lidbo har letat fram sina mest skruvade, primitiva och skeva ljud som kombineras med rockharmonier och klichétyngda texter. Tyvärr funkar det inte i alla låtar, vilket gör skivan väldigt ojämn.

Men emellanåt funkar det och då blir jag riktigt glad. Bästa exemplet är låten Cannibal woman som låter som ett antikt dataspel som börjat spela rock'n'roll. Två andra låtar som fungerar väldigt bra är Love Commando och Rock'n'roll dream. Trots en ojämn skiva och fler låtar som faller ganska platt kan jag inte låta bli att fascineras av den. Dels för att jag imponeras av Håkan Lidbos ljudvärld, men kanske också för att den är en symbios av två olika musikvärldar som jag själv bär med mig. Det behöver kanske inte vara rock eller synth.

Finns att köpa från Shitkatapult för 7,5 €.
http://www.shopkatapult.com/product_info.php?products_id=1558


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0