The Vertex - John


The Vertex - John
Format: 7"
Stil: Punk, Powerpop
Label: Mamma
http://www.discogs.com/Vertex-John/release/2235645

John
Fell in love

På senare tid har Ockelbo varit i rampljuset mest tack vare prins Daniel. Som tur är finns det annat än prinsessbetäckare att vara stolt över med härkomst från Gästriklands pärla.

Efter avhopp från det underbara punkbandet Lars Langs bildade Mikael Hansson och Lars Lang bandet The Vertex tillsammans med Sten Eriksson och Jonas Ericsson. Punkstilen övergavs till förmån för propra kostymer och musiken gick mot gitarrbaserad pop inspirerad av brittiska 60-talsband.

1980 debuterade de med EP:n Tonight the sky will be ours som hade bra låtidéer som tyvärr drunknade i en dålig produktion. 1981 kom singeln John och nu lät det lite bättre, och framförallt så är det två riktigt bra gitarrbaserade poplåtar som fästs på vinyl. Dock fångar det inte alls bandets energi som de hade när de uppträdde live.

För mig är det här nostalgi i kubik då jag såg bandet uppträda ett flertal gånger under min ungdom. Bandet var en av mina förebilder då jag själv försökte starta band och lira musik i lilla Ockelbo i mitten av 80-talet. Bandets sättning kom att ändras med tiden då sångaren Jonas hoppade av bandet och flyttade till Stockholm. Micke och Lars tog över sången och ytterligare en gitarrist anslöt i form av en Bollnäsare vid namn Tomas.

Mitt exemplar inhandlades på Tradera för 199 kronor.

John - mp3 från Punktjafs MP3-arkiv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0