Plastic Bertrand - Tout Petit la Planete



Plastic Bertrand - Tout Petit la Planete
Format: 7"
Stil: Synth pop / Space disco
Label: CBS
http://www.discogs.com/Plastic-Bertrand-Tout-Petit-La-Planete/release/94194

Tout petite la planete
J'te fais un plan


Tout petite la planete är en personlig favorit som släpptes i slutet av 70-talet av belgaren Plastic Bertrand. (Har alltid trott han var fransman; där ser man vad man kan lära sig genom att blogga). Konstigt nog gjorde den inget större väsen om sig på listorna, och var inte ens i närheten av framgången med Plastic Bertrands tidigare hit Ca plane pour moi.

Den speglar tidseran ganska väl med sitt rymdtema. Filmer som Star Wars och Närkontakt av tredje graden hade nyligen haft biopremiär och på tv kunde man se Star Trek och Månbas Alpha. Förstår att syntharnas tekniska sound tilltalade och var spännande just då.

Själv tycker jag att låten är tidlös och håller än idag. Soundmässigt påminner den mycket om vad svenska Secret Service gjorde kring den tiden.

Mitt exemplar inköptes via Tradera för en tjuga. Den skarpsynte kan se att omslag och låtar inte stämmer. Vet inte om det beror på ett tryckfel eller om jag fått fel skiva i fodralet. Skivan stämmer med infot från Discogs. Dock stämmer även katalognumret på omslaget. Har någon lösningen på problemet får de gärna höra av sig.


Kommentarer
Postat av: TP

Hmmm

Skoldans i åttan. För en gång skull var matsalen the place to be. Amii Stewart - Knock on wood var massans stora favorit.

Plötsligt kommer detta alster inflygande. Visserligen hade jag fastnat för låten innan men där och då så etsades den in för evigt i min hjärnbark. Å jag tycker den fortfarande är väldigt bra precis som Knock on wood.

Lite kuriousa om Plastic: Varit med i Eurovisionsschlagern + gjort en cover på Magnus Ugglas Vittring.

2009-01-20 @ 23:05:22
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: LARZ GUSTAFSSON a k a Zluggo Pop

bob hund har spelat in en svensk version.

2010-11-21 @ 17:51:46
URL: http://www.myspace.com/zluggo_pop

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0