Nina Letar UFO - Baba twist



Nina Letar UFO - Ba ba twist

Format: 7"
Stil: Poprock
Label: Sonet
http://www.malwa.nu/nina/sing.htm

Baba twist
Rock'n'roll blå ögon


Nina Letar UFO
var till yta och sättning ett typiskt svensk popband från slutet av 80-talet. Men Nina Letar UFO hade en sak som höjde bandet en nivå och gjorde dom, i mitt tycke, till ett av den tidens bästa band, i konkurens med Imperiet och ett par band till. De hade nämligen sångerskan och textskrivaren Malin Warne. Hon har en underbar röst och ett eget språk som blandar saga och magi i beskrivningarna av den samtida vardagen. Tyvärr fick dock aldrig Nina letar UFO det genomslag som de så väl förtjänade.

1987 släpptes deras självbetitlade deubtalbum och därifrån hämtades singeln Baba Twist. Den är ett typiskt exempel på Malin Warnes texter och låten har ett skönt driv och en refräng som fäster hårt i skalpen. Även B-sidan är en kanonlåt. Rock'n'roll blå ögon skrevs av Stry Terrarie och är en downtempolåt med mycket svärta. Singelversionen skiljer sig från albumversionen och jag föredrar albumversionen.


Nina Letar UFO spelade in ytterligare ett album (Med en mun) innan de lade ner verksamheten. Låtarna från båda albumen finns att ladda ner från Malin Warnes hemsida. Något jag rekomenderar alla som missade detta band då det begav sig. Särskilt första albumet är en höjdare.

http://www.malwa.nu/nina/index.htm

Mitt exemplar inhandlades för fem kronor på Emmaus.

Baba twist


jag har levt mitt liv i skogen
i den vildaste av skogar
ofta har jag missat tågen
suttit kvar på stadens krogar
jag känner mig så liten
när jag ser min bild i fönstret
det är svårt att inte falla
och så svårt att bryta mönster


men jag har dansat med en trollkarl
sen jag såg att såna finns
om jag blundar kan jag se vår dans
i tredje ögats lins


do the baba twist now
come on and do the baba twist


det är min tredje gång på jorden
i den vackraste av världar
som är byggd av illusioner
och teknikens kalla stjärna
jag känner livets väsen
det är meningen med allting
och den tråd som väver hoppet
den är gjord av blod och salt den


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0