Front 242 - Two in one



Front 242 - Two in one

Format: 12"
Label: New Dance
http://www.discogs.com/release/61556

A1  U-Men
A2  Ethics
B1  Principles
B2  Body to body


Jag och Front 242 har ett ganska komplicerat förhållande. Jag borde egentligen vara överförtjust och älska bandet, men det gör jag inte. Det är något med Front 242:s sound som får mig att ogilla dem trots att det mesta i teorin talar för dem. Jag borde åtminstone gilla deras tidga grejer eftersom jag normalt sätt är förtjust i synthmusik från 80-talet, särskilt om det är synthmusik från Belgien. Ändå är det något som ligger och skaver mellan mig och bandet.

Men det är alltid kul när man hittar undantag som bekräftar regeln. Jag älskar nämligen låten U-Men som finns med på denna skiva. Skivan är en maxi som som släpptes 1983 och är en återutgivning av två 7"-singlar. Låtarna på B-sidan släpptes första gången 1981 och A-sidans låtar är från 1982.

Förutom U-Men, som är ett lysande undantag, är jag rätt kallsinnig till resten av materialet. Det blir tyvärr bara tråkigt och gnissligt. Men jag ska fortsätta söka mig fram bland Front 242s tidiga material. Kanske finns det fler undantag som jag missat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0