Dålig skivspelare

Har på sistone funderat på att ordna ett system för att kunna rippa mina vinyler till mp3-filer. Eftersom budgeten har varit begränsad har jag tittat efter relativt billiga alternativ. Blev rätt förtjust när jag hittade en skivspelare på Clas Ohlson för 995 kronor som spelade in direkt på ett USB-minne. Lät enkelt att bara fylla USB-minnet och sedan föra över filerna till mp3-spelaren. Lite som när man förr spelade in kasettband.

Visst hade jag förstått att det inte var någon högklassig skivpelare med tanke på priset, men jag hade ändå inte väntat mig att kvalitén skulle vara så låg. Dock var detta något som det tog lite tid att uppdaga då skivspelaren jag köpte inte alls fungerade. Skivtallrikens drift ville inte koppla på och jag fick gå tillbaka till butiken och byta spelaren mot en annan.

Den andra spelaren hade en fungerande skivtallrik och jag satte hoppfullt på den första skivan. Efter massor av strul med inställningen av nåltrycket kunde jag äntligen börja spela. Det lät så där. Ljudet var tunt och en aning burkigt, sämre än vad jag förväntat. Dock hoppades jag att mp3-filerna skulle bli ok.

Lade en favorit maxi på tallriken och såg fram mot att strax kunna ha låten i mp3-spelaren. Då kom nästa besvikelse. Skivspelarens inbyggda förstärkare var lite för kraftig och gjorde att ljudet distade på USB-minnet. Efter lite experimenterande konstaterade jag att alla skivor med lite högre inspelningsnivå distade...

Nåväl... hoppet är det sista som överger en. Kom på att spelaren även hade an AUX-ingång, och kanske skulle jag kunna ta min vanliga skivspelare och via en kabel till AUX-ingången kunna spela in den vägen. Då visar det sig att AUX-ingången är trasig och bara tar emot på vänster kanal. Godnatt...

Fast jag måste erkänna att jag blev rätt glad över en anledning att häva köpet. Så nu är skiten återlämnad till Clas Ohlson och jag får spara pengarna till en bättre spelare. Så varning utfärdad för denna apparat.


http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54923315


Kommentarer
Postat av: Malin

Sambo med en av inköparna... Trist att det inte funkade så vidare bra, men informationen är vidarebefordrad:)

2009-02-02 @ 23:33:10
Postat av: Petra

Hej!

Läs gärna min blogg som handlar om mitt liv som au pair i CO USA!

2009-02-02 @ 23:48:35
URL: http://limaverde.blogg.se/
Postat av: Anonym

en kompis till mig köpte också en skivspelare som konverterar till mp3. tror inte det var på clas ohlson dock, men hans spelare sket sig också och han lämnade tillbaka den. själv kör jag med en vanlig skivspelare som funkar hur bra som helst :-)

2009-03-10 @ 09:56:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0