Dansa med Mamma G-H


Dansa med Mamma

Format: 7" 4 (4)
Label: Mamma
http://www.punktipset.se/band.asp?id=505&bID=645

G1  The Vertex - It's all arranged
G2  The Vertex - Fell in love
H1  P.F. Commando - Valentino
H2  P.F. Commando - Ensam hemma


The Vertex var anledningen till att jag började jaga efter denna samling. Bandet kommer från min egen hembygd Ockelbo, och var de enda nära förebilderna som fanns till hands när man själv drömde om en rock'nrollkarriär i tonåren. Dom var ett bra lajvband som röjde rejält på scenen. Lars brukade alltid sparka omkull trumsettet i slutet medan Micke körde upp gitarren i högtalaren så att rundgången tjöt på Gotan.

På vinyl är Vertex ojämnare och tyvärr drar sånginsatsernna ofta ner låtarna en aning. Men vem bryr sig om det när man får så här mycket nostalgi för pengarna. Fast Fell in love är faktiskt en riktigt bra låt.

Samlingen avslutas med punkpionjärerna P.F. Commando (någon som vet vad P.F. står för?). De ska enligt vad jag hört vara det första bandet i sverige som gav ut en punk-lp (Manipulerad Mongon). Står också för boxens två regelrätta punkbidrag med låtarna Valentino och Ensam hemma. Båda låtarna finns även representerade på LP:n Jag en duva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0