Army of Lovers



Army of Lovers - Love me like a loaded gun

Format: 7"
Label:Ton Son Ton
http://www.discogs.com/release/148440

Love me like a loaded gun (The Vietcong house mix)
B  Dub me like a loaded gun


Jag har alltid varit svag för Army of lovers discomusik, särskilt de tidiga låtarna. Och tidigare än så här blir det inte. Love me like a loaded gun var AOLs debut. Detta var innan Alexander började med kortbyxor och skägg. På den här tiden hade han en lite mer tysk look med sidbena och mustasch. Skön låt med härligt housegroove. En bra start, men det skulle bli bättre.

Mitt exemplar hittade jag på Stadsmissionen och bealade en femma för den.







Army of Lovers - Baby's got a Neutron Bomb

Format: 7"
Label:Ton Son Ton
http://www.discogs.com/release/183161

Baby's got a Neutron Bomb
I am the Amazon


Det här tycker jag är riktigt bra. En kanonlåt som släpptes 1989. Disco med hög energinivå, roliga samplingar och en supersexig Camilla Henemark. Min favoritlåt med gruppen.








Army of Lovers - Supernatural

Format: 12"
Label: Ton Son Ton
http://www.discogs.com/release/343149

A1  Supernatural (Gloria In Ecstasia Mix)
A2  Supernatural (Radio Edit)
B1  Put The Discoteque In Motion (Hotter Than Hellhole Mix)
B2  Supernatural (Contemplation Dub)


Det här är ingen av mina favoritlåtar med gruppen. Men av någon anledning är denna 12" eftertraktad och brukar kosta flera hundra kronor på auktionssajterna. Supernatural är en svulstig downtempolåt med lite religiösa teman, något som bandet då och då återvänder till.
Däremot är B-sidans put the Discoteque in Motion en riktigt rolig houselåt som det dock inte låter AOL om. Men en bra låt är det, och det är möjligen för den låtens skull man skall köpa denna skiva.


Efter låten följer en rätt rolig intervju.





La Camilla - Everytime you lie

Format: 7"
Label: Sonet Grammofon AB
http://www.discogs.com/release/743866

Everytime you lie
Everytime you lie (Killer version)


Personligen tycker jag att magin i AOL försvann när de gjorde sig av med Camilla Henemark. Inte för att jag tror att hon bidrog musikaliskt eller att henne röst var särskilt bra. Dremot hade hon en utstrålning och personlighet som ingen av hennes efterträdare var i närheten av. Hon försökte sig på en solokarriär, men räckte väl inte helt till på egna ben. Här är henne bästa försök.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0